Edukacja dla Bezpieczeństwa najważniejszym przedmiotem szkolnym?
Zacznę od tego, że nie jestem nauczycielem EDB. Jestem strażakiem ratownikiem i nauczycielem IT. Na polach na których działam zrozumiałem jedno - w przestrzeni edukacyjnej jest miejsce na błąd, w przestrzeni ratowniczej - nie.
W kontekście współczesnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne, pandemie, czy zagrożenia terrorystyczne, rola edukacji w przygotowaniu młodych ludzi do życia w zmiennym i często nieprzewidywalnym świecie nigdy nie była ważniejsza. Wśród wielu przedmiotów szkolnych, "Edukacja dla Bezpieczeństwa" (EDB) wyróżnia się jako ten, który bezpośrednio adresuje umiejętności życiowe niezbędne do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Ale czy czyni to EDB najważniejszym przedmiotem szkolnym? Zapraszam do dyskusji na ten temat.
Znaczenie Edukacji dla Bezpieczeństwa
Edukacja dla Bezpieczeństwa kładzie nacisk na nauczanie praktycznych umiejętności, które mogą uratować życie – od pierwszej pomocy, przez radzenie sobie w sytuacjach zagrożenia, aż po zrozumienie podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. W obliczu coraz częstszych katastrof naturalnych i innych zagrożeń, wydaje się, że EDB powinna zajmować centralne miejsce w edukacji.
Wyniki badań
Wyniki badań na temat wpływu Edukacji dla Bezpieczeństwa na uczniów są jednoznaczne. Badanie przeprowadzone przez Instytut Edukacji Bezpieczeństwa w 2022 roku pokazało, że uczniowie, którzy regularnie uczestniczą w zajęciach z EDB, wykazują znacznie większą świadomość zagrożeń oraz lepiej radzą sobie w sytuacjach wymagających szybkiego reagowania i podejmowania decyzji. Ponadto, aż 87% uczniów stwierdziło, że wiedza nabyta na tych zajęciach znacząco zwiększyła ich poczucie bezpieczeństwa w życiu codziennym.
Perspektywa globalna
Na arenie międzynarodowej również zauważalny jest trend wzmacniania edukacji w zakresie bezpieczeństwa. Programy takie jak "Safe Schools" realizowane przez UNESCO podkreślają globalne dążenie do tworzenia bezpiecznych i odpornych społeczności poprzez edukację. Jest to dowód na to, że umiejętności przetrwania i radzenia sobie w kryzysie są uznawane za równie ważne jak tradycyjne przedmioty akademickie.
Czy EDB jest najważniejszym przedmiotem szkolnym?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników, w tym od indywidualnych potrzeb i kontekstu społeczno-kulturalnego. Jednak nie można zaprzeczyć, że EDB odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu uczniów do życia w rzeczywistości, gdzie zagrożenia są nieodłączną częścią codzienności.
Podsumowanie
Czy w związku z tym Edukacja dla Bezpieczeństwa powinna być traktowana jako priorytet w szkolnych programach nauczania? Czy powinna być uznana za najważniejszy przedmiot szkolny, czy też znajdować się w równowadze z innymi przedmiotami, takimi jak matematyka, nauki przyrodnicze, czy języki obce?
Zachęcam do podzielenia się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami na temat roli i znaczenia Edukacji dla Bezpieczeństwa w szkolnym curriculum. Czy Waszym zdaniem jest to przedmiot, który zapewnia uczniom niezbędne umiejętności do życia w dzisiejszym świecie? Czy może są inne przedmioty, które uważacie za równie ważne lub ważniejsze?
Edukacja dla Bezpieczeństwa bez wątpienia zajmuje ważne miejsce w edukacyjnej mozaice, oferując wiedzę i umiejętności, które mogą mieć bezpośredni wpływ na życie i zdrowie uczniów. Dyskusja na temat jej roli jest zatem nie tylko ważna, ale i konieczna w kontekście kształtowania przyszłych pokoleń.
Paweł Maciejny,