Czy brak reakcji na postawy ksenofobiczne w mediach społecznościowych prowadzi do negatywnych wzorców w wychowaniu młodzieży?
W ostatnich miesiącach (piszę ten artykuł w lutym 2024r.) zauważam w mediach społecznościowych kolejną falę filmików i opisów rozrób których dokonują osoby określane jako imigranci w krajach europejskich. Opisy tych filmów są nacechowane bardzo mocnymi postawami ksenofobicznymi. Tutaj chciałbym postawić pytanie - Czy rozróby polskich kibiców we Francji w 2017r. różnią się od rozrób grup "imigrantów" w Hadze?
Budowanie wrogich postaw wobec ludzi odmiennej rasy czy religii to ksenofobia - nazywajmy rzeczy po imieniu. Agresja nie jest zależna od religii czy rasy - wywołują ją inne czynniki społeczne. (Więcej o tym będzie w kolejnym artykule). Myślę, że nie są to tylko moje poglądy. Więc dlaczego tak biernie przechodzimy nad tymi wpisami do porządku dziennego? Nie chcemy wdawać się w przepychanki słowne? Chcemy mieć spokój. Tymczasem te wpisy docierają też do młodych ludzi - którzy implementują je jako własne przekonania. Bierność niestety oznacza akceptację. Mam wielu znajomych różnych wyznań i ras. Trenowałem z ludźmi z Francji, Nowej Zelandii, Anglii, Irlandii, RPA, Ukrainy i wielu innych krajów to wspaniali ludzie - dokładnie tacy jak my. Nie chodzi o to by pod każdym wpisem wyrażać swoją opinię, lecz by uczciwie prezentować swoje postawy w rozmowach, by uświadamiać czym jest ksenofobia i że należy jej przeciwdziałać.
Czym jest Ksenofobia
Ksenofobia to irracjonalny lęk, niechęć lub wrogość wobec osób pochodzących z innych krajów, kultur lub grup etnicznych. Jest to postawa, która może prowadzić do dyskryminacji, przemocy, a także do politycznych i społecznych napięć między grupami. Ksenofobia często opiera się na stereotypach i błędnych przekonaniach, które są podsycane przez niepewność ekonomiczną, społeczną lub polityczną
Postawy ksenofobiczne
Dyskryminacja - traktowanie osób z innych krajów lub kultur w sposób mniej korzystny niż miejscowych z powodu ich pochodzenia.
Stereotypizacja - przypisywanie negatywnych cech wszystkim członkom określonej grupy narodowej, etnicznej czy religijnej.
Wrogie wypowiedzi - używanie języka, który obraża, poniża lub demonizuje osoby z innych krajów lub kultur.
Izolacjonizm - promowanie izolacji kraju od wpływów zewnętrznych i ograniczanie imigracji na podstawie irracjonalnych strachów.
Agresja werbalna lub fizyczna - akty przemocy lub groźby skierowane przeciwko osobom z innych krajów, kultur lub społeczności.
Popieranie polityk wykluczenia - wspieranie polityki lub praw mających na celu ograniczenie praw osób z innych krajów, kultur.
Odmowa praw i usług - odmawianie osobom z innych krajów dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej, mieszkania lub zatrudnienia na równych warunkach.
Sianie strachu i paniki - rozpowszechnianie fałszywych informacji lub teorii spiskowych na temat osób z innych krajów w celu wywołania strachu lub paniki.
Odmowa uznania wartości kulturowej - lekceważenie lub deprecjonowanie tradycji, języka, religii czy sztuki osób z innych kultur.
Segregacja - fizyczne lub społeczne oddzielanie osób z innych krajów lub kultur, co może prowadzić do utrwalenia podziałów i braku integracji.
Podsumowując
Kluczową rolą nas dorosłych jest aktywne przeciwdziałanie postawom ksenofobicznym w kontekście kształtowania pozytywnych wzorców w wychowaniu młodzieży. Tolerancja i otwartość na różnorodność są niezbędne w budowaniu społeczeństwa wolnego od dyskryminacji. Chciałbym podkreślić, że młodzież, będąca w procesie kształtowania własnych wartości i postaw, jest szczególnie podatna na wpływy zewnętrzne, w tym na treści przekazywane przez media i otoczenie społeczne. Z tego względu, reagowanie na postawy ksenofobiczne, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w edukacji formalnej i nieformalnej, jest nie tylko aktem obrony godności każdego człowieka, ale również inwestycją w przyszłość społeczeństwa, które będzie charakteryzować się wzajemnym szacunkiem i akceptacją dla różnorodności. Edukacja w zakresie praw człowieka, empatii oraz umiejętności krytycznego myślenia powinna stać się fundamentem nie tylko programów wychowawczych, mających na celu zwalczanie ksenofobii i promowanie postaw opartych na szacunku dla każdego człowieka, niezależnie od jego pochodzenia, kultury czy religii, ale również naszych codziennych postaw.
Zachęcam do przemyśleń i zapraszam do dyskusji odnośnie postaw, relacji i reakcji w kontekście opisanych powyżej postaw w stosunku do osób innej narodowości, wiary czy koloru skóry.